Een verborgen schat

De afgelopen tijd heb ik (net zoals de rest van de wereld) erg weinig gereisd. Bestemming Frankrijk stond al een tijd vast voor deze week; met een geel reisadvies vond ik het – zonder vliegreis – wel verantwoord te noemen om af te reizen naar de Vogezen. Het geboekte verblijf ligt in een klein dorpje ongeveer in het midden tussen Nancy en Strasbourg; verblijven in de “middle of nowhere” verkleint het Corona-risico ook, dus mooi meegenomen.

Het verblijf betrof overigens Maison11 te Badonviller – zeer comfortabel voor 2 personen/stellen, prima WiFi, plek voor de QuattroVelo, ontspannen maar behulpzame Nederlands sprekende gastheer & gastvrouw, kortom: een echte aanrader!

Ik zou m’n bedrijfsnaam geen eer aan doen als ik geen retour per fiets zou willen doen, maar soms past zoiets niet helemaal in de planning. De QuattroVelo past echter wél bovenop de Skoda, en dat maakt reizen ter plekke per fiets niet alleen mogelijk, maar ook hele goede reclame. Aan alle open monden en verbaasde blikken te zien is een velomobiel in Frankrijk nog veel ongebruikelijker dan slechte wijn.

Al snel stond ik bij de buurtsuper, in m’n beste steenkolen-Frans vragen te beantwoorden over het comfort, snelheden, gebrek aan ondersteuning etcetera, en deed ik voor de tweede keer in een korte tijd iets heel doms: De accu voor de verlichting kan je het best aansluiten op de fiets, maar ik prikte een lege en een volle accu aan elkaar. Gevolg: Kortsluiting, gesmolten draden, één zo goed als lege en één onbruikbare accu. De rit van de supermarkt terug naar m’n “gîte” was kort, en kon (met de dagrijverlichting, dashcams en GPS-versterker uit) dus nog wel even op de laatste drupjes stroom uit de lege accu. Bij terugkomst vroeg ik de gastheer of hij (in Nancy of één van de andere grote plaatsen) een winkel voor elektrische componenten wist, en hij wist raad: In het dorp zelf zou een bedrijfje zitten dat nog weleens konden hebben wat ik zocht.

Zo kwam ik in een heel onopvallend pand terecht. Totaal onverwacht bleek dit – op letterlijk 100 meter afstand van m’n verblijf – de enige AZUB dealer/reparateur in de wijde omtrek! Het bedrijf bleek daarnaast ook nog constructeur van elektrische fietsen, ligfietsen, velomobielen en allerlei andere specials. Wie had dat gedacht?

AZUB ligfiets en trike bij Wheel’e

De eigenaren van Wheel’e bleken me een paar dagen eerder overigens al gespot te hebben; een gestroomlijnde vierwiel ligfiets in een dorp met 1600 inwoners blijft natuurlijk niet onopgemerkt. Aan de benodigde onderdelen komen zónder de QuattroVelo te laten zien behoorde dus niet meer tot de mogelijkheden: Ondanks dat we allebei nogal beperkte tijd hadden kreeg ik een rondleiding (met verontschuldigingen, want vakantie dus beperkte bezetting, heel druk en veel rommel in de werkplaats). Al snel ging het gesprek over op de (voor- en nadelen van) mijn fiets, klimmen en afdalen op de Col du Donon, de remparachute, handelen anno 2020, ERP-software, webshops, het milieu, de bijdrage die (elektrische) fietsen en velomobielen zouden kunnen vormen voor onze klimaatproblemen en… oeps, tijd om te gaan!

QuattroVelo “op de brug” voor het Wheel’e pand

“Can I take a few pictures before I go?” – “Ah but yes of course, let’s go, quickly!” – Onder tijdsdruk maak ik niet de beste plaatjes, maar de bijzondere en innovatieve creaties van Wheel’e wil ik niemand onthouden:

Lorvelo Axel, “le Badonvillois”

De Lorvelo lijkt op het eerste gezicht een normale (ietwat korte) electrische fiets (ook te verkrijgen mét bagagedrager). Deze fiets heeft een fijne motor in het (kleine) voorwiel; efficiënt genoeg voor een forse actieradius, sterk genoeg om le Col du Donon sneller te beklimmen dan ik met de QuattroVelo kon, en met een echte vrijloop: Zonder accu is er dus óók goed mee te fietsen. Verdere bijzonderheden zijn de lage instap, de vaste bagagemand en de (gepatenteerde) veertechniek: Wheel’e heeft een manier gevonden om het frame op een betrouwbare manier van wat flexibiliteit te voorzien, waardoor de fiets eenvoudig in elkaar zit maar toch zeer comfortabel is.

Op basis van bovengenoemd patent heeft men ook “le FAT” opgebouwd:

FAT: een moddervette mountainbike

Ook een fiets die z’n vering haalt uit het frame, maar dan met enorme terreinbanden, schijfremmen, derailleurversnellingen en natuurlijk die stevige motor. De lage instap schijnt het – door de extra mogelijkheden met betrekking tot afstappen en het daarmee verworven gevoel van veiligheid – erg goed te doen in het verhuurcircuit. Ik zou ‘m graag even proberen – als ik deze week nog tijd heb loop ik even langs Wheel’e om te vragen of ik een rondje door het bos mag doen.

Ligtandem trike

Wat verderop in de werkplaats stond een ligtandem trike met 3×9 versnellingen en trapondersteuning. Deze fiets is voorzien van een eigen ontwerp frame. Het werd me echter niet helemaal duidelijk of deze volledig rijklaar en zonder kinderziektes is. Wel een leuk apparaat, het lijkt me behalve comfortabel ook erg gezellig om hiermee op pad te gaan!

Ligtandem, maar dan naast elkaar!

Onderweg naar de elektronica-hoek liepen we langs een frame waar ik ook even móest stoppen; dit bleek een soort “naked DuoQuest”, namelijk een open ligtandem waarop je niet achter elkaar, maar naast elkaar zit. Een ander groot voordeel hiervan is dat je (net als bij de Velomobiel.nl DuoQuest) allebei een complete eigen aandrijflijn hebt. Je kan dus allebei op je eigen tempo trappen.

Naast bovenstaande bijzondere fietsen stonden er ook nog gemotoriseerde stepjes, vierzitters, een cargo-bike die tot zo’n 500 kg kan vervoeren (óók bergop én bergaf!), en de rondleiding eindigde bij een creatie voor de eigenaar z’n eigen gemak: Een auto parkeren bij “le Lac” schijnt nogal duur en omslachtig te zijn, en ook al heb je een enorme boot, dan kan je nog altijd een boottrailer bouwen voor achter je vierwielfiets, want fietsen mag je ook hier overal parkeren. Foto’s maken leek (nog?) niet de bedoeling.

Nu heb ik één voertuig dat aan het begin van de rondleiding zat even overgeslagen – het beste bewaren we voor het laatst: Bij dit bedrijf worden ook velomobielen gebouwd! Dit enkel op speciaal verzoek en – in dit geval – grotendeels naar ontwerp van de klant. Een fiets die – anders dan de QuattroVelo – puur gemaakt is op droog reizen, niet transpireren, en reiscomfort:

En zo laat zo’n bezoekje aan de Vogezen m’n hart voor (bijzondere) fietsen onverwacht toch nog sneller kloppen. Mocht u in de buurt zijn: Maison11 en Wheel’e!