Nadat ik in minder dan twee jaar tijd 110.000 km in de auto doorgebracht had, was ik eigenlijk wel klaar met sturen en schakelen. Een Tesla met AutoPilot zou dat probleem grotendeels oplossen, maar in files is een Tesla helaas precies even snel als alle andere auto’s. Zo fit als ik vroeger was, was ik inmiddels ook niet meer.
Een project in Leiden deed zich aan; de reisafstand was zo’n 30 kilometer, daarnaast staat Leiden bekend als de stad met de hoogste verkeersdruk van ons land.
Het contract werd getekend, en voor ik het wist stond er een tweedehands Velomobiel Quest voor de deur: Een gestroomlijnde, ongemotoriseerde fiets met 27 versnellingen en drie wielen.
De eerste twee dagen verliepen moeizaam, maar al gauw begon m’n lijf weer te wennen aan de regelmatige belasting, en fietste ik zo’n 250 km per week. Niet alleen m’n als sneeuw voor de zon verdwijnende buikvet, m’n veel scherpere brein en m’n totale gebrek aan ochtendhumeur vielen op. Ook het marketingpotentieel sprong in het oog. Reistijd, vraagt u? Ik was met de fiets consequent sneller dan met de auto!
Het “entitled behaviour” van veel automobilisten werd een puntje van ergernis. Zaken waar ik me kort daarvoor zelf nog schuldig aan maakte, maar die welbeschouwd gewoon niet door de beugel kunnen: Wij automobilisten eigenen onszelf de weg toe, en daarmee nemen we onszelf de ruimte af.
Een andere NAV-specialist daagde me uit ook gewoon per fiets naar NAVTechDays 2019 te komen, en die uitdaging ging ik natuurlijk aan! Mijn gedachte erbij was dat als ik meerdere keren per week 60 km op een dag kon fietsen, 2x 108 km ook wel moest lukken. Al snel liep dit “project” uit de hand en werd het een sponsortocht voor Trees for All, kreeg ik de (overigens erg fijne!) bioplastic BE O Bottle toegestuurd om te promoten (waarvan akte), en dankzij de fantastische organisatie van de NAVTechDays kon ik tijdens de keynote vanaf het podium laten zien dat je behalve met de trein, de auto en het vliegtuig ook gewoon met de fiets naar meerdaagse evenementen kan.
Wie fietst er in 2021 mee?